Οι λύσεις περιλαμβάνουν διαδικτυακές πλατφόρμες που επιτρέπουν στους ανθρώπους να νοικιάζουν τους φορτιστές τους, «φορτιστές πεζοδρομίου» για ακίνητα που δεν διαθέτουν χώρο στάθμευσης ή ακόμα και κινητή φόρτιση.
Αν και οι υπηρεσίες αυτές θα μπορούσαν να βοηθήσουν στο παγκόσμιο πρόβλημα των δημόσιων υποδομών φόρτισης, δεν θα επιτύχουν την επίλυσή του σε μαζική κλίμακα.
Το πόσο μακριά πάνε αυτές οι νεοσύστατες επιχειρήσεις για να «αποσπάσουν» περισσότερη χωρητικότητα φόρτισης υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη δυσκολία, παρά τις δημόσιες επιδοτήσεις, να αναπτυχθεί ένα «πανταχού παρόν» δίκτυο φόρτισης, το οποίο είναι απαραίτητο για την πλήρη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Οι ΗΠΑ και η Ευρώπη επιδοτούν τόσο τα δημόσια δίκτυα ταχείας φόρτισης όσο και τα πιο αργά δίκτυα φόρτισης στον δρόμο, όμως η ανάπτυξή τους παρεμποδίζεται από μια πληθώρα εθνικών και τοπικών κανόνων και από αυτό που η Βουλή των Λόρδων του Ηνωμένου Βασιλείου περιγράφει ως «ξεπερασμένους και δυσανάλογους κανονισμούς σχεδιασμού».
Πολλοί υποψήφιοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτου αποφεύγουν τα EV και παραμένουν στα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα, κάτι που επιβραδύνει τη ζήτηση EV σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο γίγαντας των μεταφορών, Uber, θα διαθέσει 800 εκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025, ώστε να βοηθήσει τους οδηγούς του να μεταβούν σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως έχει διαπιστώσει ότι πολλοί ζουν σε αστικές «ερήμους φόρτισης», σύμφωνα με τον επικεφαλής της Uber για την παγκόσμια βιωσιμότητα, Thibaud Simphal. Η Uber δήλωσε ότι οι προσπάθειές της να χρηματοδοτήσει, εν μέρει, τα έργα φόρτισης των τοπικών αρχών έχουν κολλήσει στη γραφειοκρατία.
Ο βετεράνος οδηγός της Uber David Dario Cuny θέλει ηλεκτρικό όχημα, όμως δεν έχει πουθενά να το φορτίσει κοντά στο διαμέρισμά του, σε ένα προάστιο του Παρισιού. «Θα έκανα την αλλαγή αύριο», είπε, αν υπήρχε δυνατότητα φόρτισης. Η Clare Tan είχε παρόμοιες ανησυχίες πριν μισθώσει το SUV BYD Atto 3. Ζει σε διαμέρισμα, αλλά βρήκε έναν ιδιοκτήτη σπιτιού που νοίκιαζε φορτιστή κοντά στον χώρο εργασίας της, βόρεια του Λονδίνου. Η Tan χρησιμοποίησε μια εφαρμογή που ονομάζεται Co Charger, όπου περίπου 5.500 «οικοδεσπότες» παραθέτουν φορτιστές προς ενοικίαση. «Οι άνθρωποι χρειάζονται εμπιστοσύνη ότι μπορούν να φορτίζουν οικονομικά για να αγοράσουν EV», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Co Charger, Joel Teague.
Η οικιακή φόρτιση, αν και αργή, είναι μακράν η καλύτερη επιλογή, καθώς το ρεύμα είναι φθηνότερο. Οι δημόσιοι ταχυφορτιστές μπορούν να φορτίσουν ένα EV σε λιγότερο από μισή ώρα, αλλά μπορεί να κοστίζουν 10 φορές περισσότερο, μηδενίζοντας τα πλεονεκτήματα κόστους έναντι των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων. «Δε θα μπορούσα να αντέξω οικονομικά ένα EV αν χρησιμοποιούσα γρήγορους φορτιστές», δήλωσε η Tan, η οποία είπε ότι η ενοικίαση του φορτιστή της είχε το μισό κόστος.
Χάσμα ανάμεσα στον αριθμό των φορτιστών και των EVs
Σε έρευνα της Ipsos το 2023, το 39% των 4.000 ερωτηθέντων Βρετανών οδηγών δήλωσε ότι θα «μεταπηδούσε» σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο αν δεν χρειαζόταν να βασίζεται αποκλειστικά στις δημόσιες εγκαταστάσεις φόρτισης. Σε μια εθνική δημοσκόπηση της Ipsos στις ΗΠΑ το 2022, το 37% των οδηγών που ερωτήθηκαν τι θα τους ενθάρρυνε να αγοράσουν ένα πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή ένα υβριδικό με πρίζα, απάντησαν «η δυνατότητα φόρτισης στο σπίτι».
Η Heather Hochrein, το 2016, ίδρυσε το EVmatch με έδρα το Redwood City της Καλιφόρνια, με σκοπό να συνδέσει ιδιοκτήτες και ενοικιαστές φορτιστών. Η εταιρεία δεν «απογειώθηκε» άμεσα, οπότε τελικά η επιχείρηση εγκατέστησε και λειτουργεί χιλιάδες φορτιστές σε συγκροτήματα διαμερισμάτων σε 47 πολιτείες των ΗΠΑ, τους οποίους νοικιάζει στο κοινό μέσω της εφαρμογής της.
Τέτοιες εταιρείες φόρτισης peer-to-peer λένε ότι έχουν δει ισχυρή ανάπτυξη, αλλά η ανοδική τους πορεία μπορεί να είναι περιορισμένη. Η κοινή χρήση φορτιστών απαιτεί μια κρίσιμη μάζα ιδιοκτητών κατοικιών που είναι πρόθυμοι να νοικιάσουν φορτιστές σε μια συγκεκριμένη περιοχή, καθώς οι πελάτες θα πρέπει να μπορούν να περπατήσουν κάπου όσο το αυτοκίνητό τους ανεφοδιάζεται.
Περίπου 30.000 από τους 600.000 και πλέον φορτιστές -σε περίπου 20 ευρωπαϊκές χώρες- στην εφαρμογή της Monta είναι ιδιωτικοί φορτιστές peer-to-peer. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Casper Rasmussen, δήλωσε ότι η ανάπτυξη είναι πολύ πιο αργή σε αγορές όπως η Γερμανία, όπου οι ιδιοκτήτες ακινήτων χρειάζονται μια ακριβή άδεια για να νοικιάσουν τους φορτιστές τους.
Η Charge Fairy εξυπηρετεί οδηγούς EV που εστιάζουν περισσότερο στην ευκολία παρά στο κόστος. Η κινητή υπηρεσία διαθέτει πέντε φορτηγάκια με μπαταρίες στο Λονδίνο, τα οποία μπορούν να φορτίζουν γρήγορα τα ηλεκτρικά οχήματα, όπου κι αν σταθμεύουν. Η ζήτηση είναι μεγάλη και η Charge Fairy λέει ότι δεν μπορεί να αναλάβει περισσότερους πελάτες μέχρι να μπορέσει να αυξήσει τα φορτηγά της.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ed Lea, δήλωσε ότι η Charge Fairy, η οποία εξυπηρετεί και εταιρικούς πελάτες, συζητά με τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες πολυτελείας για την ανάπτυξη μιας υπηρεσίας φόρτισης concierge.
Άλλες εταιρείες θέλουν να επεκτείνουν τον αριθμό των σπιτιών που μπορούν να εγκαταστήσουν φορτιστές. Η νεοφυής βρετανική επιχείρηση Kerbo Charge είναι μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν φορτιστές πεζοδρομίου - έναν στενό, τετράγωνο σωλήνα που βυθίζεται στο πεζοδρόμιο για να μεταφέρει ένα καλώδιο φόρτισης στον δρόμο από ένα σπίτι. Μερικές βρετανικές επιχειρήσεις του είδους εκτελούν πιλοτικά προγράμματα σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές.
Η Kerbo Charge έχει λάβει έγκριση στην αμερικανική πόλη της Φιλαδέλφεια, για την εγκατάσταση φορτιστών και αναμένει σύντομα συμφωνίες με τοπικές αρχές στη Βρετανία, δήλωσε ο διευθυντής της εταιρείας, Michael Goulden, προσθέτοντας πως «κανείς δεν θα επιλέξει την ηλεκτροκίνηση αν δεν μπορεί να φορτίσει (το όχημά του) στο σπίτι του».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr