«Αντιλαμβανόμαστε ότι η τροπολογία αποσκοπεί: α) στην άμεση μείωση των τιμών των κατοικιών που κρίνεται ότι έχουν αυξηθεί υπερβολικά και στην αποφυγή περαιτέρω αυξήσεων, β) στην έμμεση αύξηση της διαθεσιμότητας κατοικιών για μακροπρόθεσμη μίσθωση, γ) στην έμμεση μείωση των μισθωμάτων κατοικιών για μακροπρόθεσμη μίσθωση.
Θεωρούμε εξαιρετικά αμφίβολη την επίτευξη αυτών των στόχων. Αντίθετα, θεωρούμε ότι η επίπτωση στην προσέλκυση επενδύσεων μέσω του προγράμματος θα είναι εξαιρετικά σοβαρή.
Κατά την άποψή μας τα ανωτέρω προβλήματα οφείλονται σε άλλους παράγοντες και είναι εν πολλοίς αποτέλεσμα της οικονομικής μεγέθυνσης που ξεκίνησε από μια εξαιρετικά χαμηλή βάση. Άλλωστε η αύξηση των τιμών οδήγησε και οδηγεί στην αύξηση των (επιθυμητών) επενδύσεων σε νέες κατασκευές και τελικά στην επιθυμητή αύξηση της διαθεσιμότητας κατοικιών παρά τις εξαιρετικά σημαντικές πρόσφατες αυξήσεις του κόστους κατασκευής.
Εξάλλου δεν προκύπτει από τα διαθέσιμα στοιχεία ότι η αύξηση των μισθωμάτων και η έλλειψη ακινήτων οφείλονται στο πρόγραμμα.
Αντιθέτως προκύπτει ότι το βασικό μερίδιο ευθύνης ανήκει στην μη αναλογική διόγκωση των προσφερόμενων για βραχυπρόθεσμες μισθώσεις κατοικιών και για αυτό επικροτούμε την πλήρη απαγόρευσή τους.
Στο σύνολό της, η τροπολογία εκτιμούμε ότι αναστέλλει σχεδόν πλήρως την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού προγράμματος με την αύξηση του ποσού στις 800.000 ευρώ και των τετραγωνικών στα 120 -πρόγραμμα που υπήρξε εξαιρετικά επιτυχημένο από κάθε άποψη.
Παρόλα αυτά με δεδομένες τις κυβερνητικές αποφάσεις, προτείνουμε:
τη διατήρηση της διαφοροποίησης του Πειραιά, Νίκαιας, Κορυδαλλού, ακόμη και με αύξηση του ορίου στις 400.000 ευρώ και μετάθεση της ένταξής του στις ρυθμίσεις της τροπολογίας από την 31.12.2025. Αυτό προτείνεται λόγω του αριθμού των επενδύσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη στις περιοχές αυτές και είναι σχεδόν αδύνατο να αντιμετωπίσουν άμεσα την αλλαγή. Είναι επενδύσεις που στην πλειοψηφία τους έγιναν ως αποτέλεσμα της αλλαγής των ορίων που νομοθετήθηκε μόλις το καλοκαίρι του 2023.
Γενικότερα, θεωρούμε ότι η επιμήκυνση της περιόδου πληρωμής του πέραν της προκαταβολής ποσού της αγοράς του ακινήτου θα αποσοβήσει τον κίνδυνο ακυρώσεων από ήδη ενδιαφερόμενους (που θορυβούνται από συχνές αλλαγές) και θα βοηθήσει στην κατά το δυνατόν ομαλοποίηση της αγοράς την περίοδο.
Μεταξύ των θετικών στοιχείων της τροπολογίας αποτελεί η διευκρίνιση ότι οι ήδη εκδοθείσες μόνιμες άδειες επενδυτή θα ανανεωθούν με τους όρους που ίσχυαν κατά το χρόνο έκδοσής τους καθώς και ότι απαγορεύονται οι βραχυχρόνιες μισθώσεις για ακίνητα που ήδη υπάγονται σε καθεστώς Golden Visa.
Σε κάθε περίπτωση, σημειώνουμε την πλήρη απουσία ακόμη και των πιο απλών δεδομένων ή κάποιας στοιχειώδους μελέτης, ώστε ο δημόσιος διάλογος για ένα τόσο σημαντικό θέμα να διεξάγεται τεκμηριωμένα και ολοκληρωμένα χωρίς να βασίζεται σε ατομικές εμπειρίες ή σε αποσπασματικά δημοσιεύματα».
Οι παραπάνω θέσεις και προτάσεις, συμπεριελήφθησαν σε σχετική επιστολή προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας Κωστή Χατζηδάκη και Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr